بروزرسانی: 18 آذر 1404
در تولید خودرو از اهداف عقب هستیم مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند مشرق نیوز
در تولید خودرو از اهداف عقب هستیم مردم نسبت به صنعت خودرو حساسیت بسیاری دارند مشرق نیوز
اپل چندین سال است که با سه شرکت هیوندای، نیسان و تویوتا برای مشارکت در تولید خودرو مذاکره کرده است. البته این مذاکرات به نتیجه نرسید، زیرا کانو ترجیح داد سهامش را وارد بازار بورس کند. به همین دلیل است که بسیاری از خودروسازها، امکان اتصال گوشی هوشمند راننده به داشبورد خودرو را فراهم می کنند تا به این ترتیب، کاربر بتواند از قابلیت های به روز که از طریق گوشی در دسترس است، استفاده کند. تقریباً همه خودروهای تولیدشده در دنیا (به جز معدودی از تولیدکنندگان از جمله خودروسازان وطنی!) از سامانه کارپلی (CarPlay) یا اندروید اتو (Android Auto) پشتیبانی می کنند.
- اما این اوضاع و احوال دیری نپایید و خروج آمریکا از برجام با نوسانات نرخ ارز در بهار ۹۷ دست به دست هم دادند و صنعت خودرو را بیش از هر زمان دیگری متضرر کردند.
- هر چند فناوری بلاک چین در خیلی از حوزه ها و صنایع قدرت نمایی کرده و حریف طلبیده، اما پتانسیل استفاده از این فناوری در صنعت خودروهای بدون راننده خیلی بیشتر از صنایع دیگه است.
- سوالی که در این جا به وجود می آید، چه کسی این کار را انجام می دهد آیا قوانینی برای محصولات خود مختار وجود دارد؟ در حال حاضر اگر اتومبیل خودرانی به اتومبیلی که شخصی آن را هدایت می کند برخورد کند، طبیعتا شخص راننده ادعا می کند که اتومبیل خودران از کنترل خارج شده و مشکل فنی در آن به وجود آمده است.
پس می توان گفت این صنعت، یک صنعت سودآور است و در کشورهای مختلف باید به تولید خودرو و حمایت از شرکت های خودروساز اقدام شود. افزایش تعداد مشارکت بین خودروسازان و شرکت های لجستیک نیز باعث رشد بازار لجستیک خودرو می شود. همانطور که قبلا گفته شد هنوز در کشور ایران شرکت های 3PL مورد تاکید لازم قرار نگرفته اند.
آمار تولید صنعت خودروسازی در ایران و جهان
اما در طول هشت سال جنگ، نه خودروسازی در ایران مانده بود و نه تکنولوژی ساخت قطعات خودرو وجود داشت؛ به همین دلیل ایران چاره ای جز پذیرش ژاپنی ها و خوشامدگویی به مونتاژ خودرو نداشت. بعد از جنگ جهانی دوم با احداث جاده های مناسب خودرو، واردات خودرو به کشور افزایش یافت و قیمت آن کاهش پیدا کرد. درنتیجه افراد بیشتری از این وسیله بهره مند شدند و حمل و نقل عمومی درون و برون شهری گسترش یافت.
رانندگی درون شهری خودروهای خودران در آینده چگونه خواهد بود؟
یکی از شرکت های پیشتاز دنیا در این زمینه فولکس واگن می باشد که مدعی است بزرگترین اکوسیستم دیجیتال صنعت خودرو را داراست. این شرکت خودروهایش را به یک نوع هاب تبدیل کرده است که به توسعه دهندگان اپلیکیشن در سراسر دنیا اجازه می دهد برای این خودروها برنامه بنویسند و مشتریان خود را نیز جزئی از اکوسیستم در نظر می گیرد. متاسفانه در ماه های اخیر جایگاه بخش خصوصی به شدت تضعیف شده و به نظر می رسد بخشی از بدنه دولت با بخش خصوصی به لجاجت پرداخته است تا پوششی بر مدیریت ناکارآمد دولتی بر صنعت و حفظ تصدی گری دولت بر اقتصاد کشور باشد. در تمامی کشورهایی که اقتصاد پیشرفته دارند، بخش خصوصی نقش مهمی در اقتصاد بازی می کند و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست. در دنیای بین الملل شاخصی به نام کیفیت مقررات را اندازه گیری می کنند تا عملکرد دولت ها را در ایجاد محیط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی ارزیابی کنند. کالاهای بادوام، کالاهایی هستند که به سرعت فرسوده نمی شوند یا عمر آنها بیش از سه سال است و شامل طیف گسترده ای از اقلام از جمله تجهیزات کامپیوتری، ماشین آلات صنعتی، قطار، هواپیما و خودرو هستند.
صنعت خودرو با گردش مالى۲۲هزار میلیارد تومانى، یکى از کانون هاى توجه سیاستگذاران کشور است. البته این وضعیت تنها مربوط به کشور ما نیست، بلکه در سایر کشورهایى که صنعت خودرو نقش پیشرو دارد، همین وضعیت حاکم است. در حال حاضر ارزش جاری صنعت خودرو در بورس معادل ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است و این ارزش، با نرخی معادل ۱۴ درصد در پنج سال گذشته رشد کرده است. همچنین ارزش جاری این صنعت معادل ۱/۲ درصد از کل بازار سرمایه کشور است و به طور میانگین ۵ درصد معاملات روزانه بورس را در بر می گیرد. افزایش قیمت ارز، تولید و واردات قطعات خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و این تاثیر، در قیمت خودرو هم قابل مشاهده است.